I`m a Ranger now...

De leugens over Zuid-Afrika ontrafelt

Mensen denken vaak, dat het altijd mooi weer is hier in Zuid-Afrika, maar das een even grote leugen net zoals die over het bestaan van walvissen. Meer nog beide gaan zelfs hand in hand. Walvissen bestaan in tegenstelling tot wat algemeen voor waar wordt aangenomen NIET. Het is 1 grote dikke leugen, walvissen komen alleen voor in sprookjes en dus niet in de oceaan. Foto`s die men vaak terug vindt in brochures van zo gehete whalingcompanies zoals Ocean Safaris and Ocean Blue zijn allemaal trucage. De technologie staat de dag van vandaag al lang niet meer in zen kinderschoenen en in een wat een lege oceaan lijkt, wordt al gauw een walvis of drie gephotoshopt en hopla mensen zijn er mee weg dat walvissen echt zijn. Ook diegene die beweren dat ze 'walvissen' gezien hebben tijdens dergelijke whalingtours, maken deel uit van het complot. Er wordt grof geld gespendeerd aan het in stand houden van deze leugen, laat je dus niet foppen. Het geld dat jij aan je ticketje spendeert gaat integraal naar zwijggeldfonds dat werd opgericht om die enkelingen te laten beweren dat ze 'walvissen' hebben gezien. Maandelijks krijgen ze hier een grote som geld voor. Dergelijke individuen worden ook van foto`s en ander beeldmateriaal voorzien waarop 'walvissen' en andere aanverwante zeezoogdieren te zien zijn, allemaal getrukeerd uiteraard. Wij proberen reeds sinds meerdere weken te gaan whalewatchen maar telkens worden wij enkele uren op voorhand verwittigd dat de excursie niet doorgaat, verscheidene oorzaken worden hier telkens als de schuldige voor aangegeven:

• Het weer is te slecht
  • De zee is te wild
  • De boot moet hersteld worden
  • De boot zit vol met betalende klanten
  • ...

Ik kreeg voor het eerst notie van dit complot in Australië, toen ben ik ooit eens op zo`n whaleboat geraakt en toen heb ik drie uur in de koude op het water gezeten, tevergeefs te wachten op de komst van deze mythologische wezens. Gedurende die drie uur werden we stilgehouden met de boodschap dat ze dag voordien wel meer dan 27 walvissen zagen!! Meer nog toen we terug aan land waren, werd ons meegedeeld dat de andere boot van het bedrijf wel walvissen had gezien. Grove leugens. Stilaan zijn de puzzelstukjes op hun plaats gevallen, waardoor het complot plots voor mij duidelijk werd. Nog een chance dus dat wij als vrijwilligers niet hoeven te betalen voor dergelijke frauduleuze praktijken die plaats hebben op het water. Of beter gezegd zouden moeten plaats hebben, aangezien we nog geen 1 keer hier op dien walvisboot zijn geraakt.

Nu gelukkig hebben we dit weekend wel andere zaken gratis kunnen meepikken. We zijn gaan ziplinen tussen de bomen en over watervallen in Tsitsikamma, best wel leuk en het weer zat voor 1 keer eens mee. Wat mij meteen bij die andere leugen over Zuid-Afrika brengt, het mooie weer. Niets is minder waar, de zon schijnt hier helemaal niet elke dag, het regent hier wel en het is hier koud. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hier adembenemend mooi blijft en dat je die regen gewoon wordt. Zonnige dagen worden hier enorm gekoesterd. Ze zijn zeldzaam en er duiken stilaan zelfs geruchten op dat de zomer dit jaar niet naar Plett komt!! Uiteraard wordt er hier ook weer gebruik gemaakt van omslachtige redenen om deze leugen te voeden. ' Het weer is echt ongewoon voor de tijd van het jaar' of 'Plett heeft een microklimaat omdat het tussen de Eastern Cape and Western Cape ligt' of 'het was mooi weer vandaag in Plett, maar jammergenoeg bleven de wolken hangen boven de bergen van The Crags (het gebied waar Monkeyland in ligt)' of 'in november en december, dan komt de zomer echt!' Nu goed het feit dat ik al zes weken in een huisje woon zonder verwarming houdt het andere feit niet tegen dat ik hier ontzettend graag woon! Oke ja als het veel regent, lijkt het precies wel of we in een moeras wonen en als iemand zen haar droogt met een haardroger (logischer wijze) en er tegelijk iemand kookt, valt de elektriciteit uit en meestal 1 keer per week zit de afvoer wel verstopt, maar ons huis is fantastisch, zelfs met alle ongewenste kleine huisgenoten erbij, uitgenomen onze kat dan!! Je hoort ook dag en nacht de apen zingen, de vervelend rotvogels van Birds of Eden kwetteren en de pauwen die vrij rondlopen dragen natuurlijk ook wel hun steentje bij aan de nodige geluidsoverlast. Maar dat zijn nu net allemaal zaken die er voor zorgen dat ik het hier heerlijk vind. Als ik `s morgens wakker wordt en uit men raam kijk, zie ik onze vijver en de andere huisje tussen het groene gras van de boerderij van Monkeyland; en gister heb ik mijn babalas na een onvergetelijk verjaardsfeestj met de mensen van Monkeyland kunnen uitslapen in het zonnetj naast die vijver. Puur genieten. Een fijn weekend zit erop en ik wil nu al niet meer weg. Gelukkig komt men zus mij bezoeken eind januari en op 17 februari keren we dan samen terug naar huis, weliswaar in aparte vliegtuigen, want ja wij zijn zo rijk dat wel elk ons eigen vliegtuig hebben! (Dit laatste is echt niet gelogen).

Zwoele groetjes,
Faye

grote zus

gie kieken :-)
Kheb je vorig weekend nie gehoord, vergeet nie dak zaterdag vo 10 dagen mee ben met jason he, ook no den afrique ;-) xxx

Ranger Faye

okido !! ma toon tan keer die berichtejs op mama aar facebook aan haar, want ze valt iedere keer uit de lucht en nog etwa gehoord van turkish airlines ??