I`m a Ranger now...

This is South Africa my friend (part 1).

Reizen is en blijft fantastisch, maar vertrekken is nooit leuk, ook al is het deze keer (voorlopig) maar voor 3 maand, toch was het afscheid niet leuk. Dat eerder verdrietig gevoel werd gelukkig al gauw vervangen door een blij en later zelfs euforisch gevoel zodra ik aankwam hier in Zuid-Afrika en des te meer besefte welk mooi avontuur mij te wachten staat. Ik ben hier ondertussen al 2 weken en voel me al helemaal thuis. Reizen staat nu echt gelijk aan thuis komen op dit moment in mijn leven. Het brengt een fantastisch gevoel van vrijheid met zich mee. Ik ben eindelijk trg een backpacker. Alhoewel deze keer reis ik wel zonder rugzak - en dit strikt gezien omdat ik voornamelijk op 1 plaats ga blijven en van daaruit ga rondtrekken, maar eerlijk gezegd ook wel een beetje omdat ik na Australië mijn rugzak meer dan beuh was... -

Er is eigenlijk zoveel te vertellen over Monkeyland en Zuid-Afrika en men reis hier, dat ik niet goed weet waar te beginnen. Elke dag is nieuw en uniek en elke dag heb ik wel zo`n momentje waarvan ik denk << verdorie, `t is hier toch wel bere cool ... >> Maar goed, ik probeer het kort te houden om jullie toch een idee te geven van hoe mijn leven er hier nu uitziet.

Op Maandag 24 September ben ik na ettelijke uren op het vliegtuig, een halve dag en nacht in Cape Town (waar ik de Tafelberg niet kon zien door de vele wolken) en een busrit door het Afrikaanse groene berglandschap eindelijk aangekomen in Plettenberg Bay. 26km daar buiten ligt Monkeyland, waar ik nu werk als vrijwilliger. Ik ben er meteen begonnen aan mijn opleiding om zelf te mogen gidsen en vorige week deed ik dan mijn `test` waarmee ik bewees dat ik voldoende ken over de 10 verschillende soorten apen die in het park wonen en nu mag ik al zelf gidsen. Joepie.

De afgelopen twee weken zijn hier echt al voorbij gevlogen, mijn rustdagen zijn telkens op vrijdag en zaterdag en verder werken we iedere dag van 08.00 tot 16.00. Nu dat werk valt echt heel goed mee, zoals ik dus al zei mag ik nu zelf gidsen, zo`n toer neemt ongeveer 1 uur in beslag en verder bestaat het werk vooral uit, de aapjes van eten voorzien, pinda`s gaan rondstrooien in het bos, de kooitjes opkuisen van de aapjes die om een of andere reden niet vrij rondlopen, bezoekers begeleiden tot aan de receptie en hen terwijl inlichten over de Rules of Monkeyland en vooral veel chillin` at The Gate of Monkeyland en tijd doorbrengen in het bos tussen de aapjes. De vaste rangers van Monkeyland zijn ook allemaal heel aangename mensen, met wie ik al mijn eerste Afrikaans - Vlaamse conversaties gehad hebt. Een heel erg leuke belevenis en stiekem hoop ik dat ik tegen de tijd dat ik naar huis ga, tamelijk vlotjes zal geworden zijn in het Afrikaans. Het is nu gewoon al heel tof en vooral grappig dat we elkaar begrijpen. Verder kan iedereen ook perfect Engels (het is 1 van de 11 officiële talen van het land). Met andere woorden tijd en mogelijkheden genoeg dus om de ganse dag door te kunnen tetteren, iets wat ik toch wel graag doe ja !

Vorige week zijn we met alle vrijwilligers samen tijdens onze vrije dagen ook al op RoadTrip geweest naar Jeffrey`s Bay, zo heb ik meteen al een stukje meer van het land gezien. Die overige vrijwilligers trouwens zijn allemaal Duitsers, op twee uitzonderingen na. Ik woon en werk nu samen met acht Duitsers, een Hollandse en een Franse; maar op zich valt dat heel goed mee, ze kunnen ook allemaal vlotjes Engels en op wonderbaarlijke wijze versta ik meer Duits of ik dacht. We wonen in twee kleine huisjes op hoorafstand van het park, want ja`s morgens vroeg en `s avonds kunnen we de aapjes letterlijk horen roepen en zingen tot bij ons thuis, heel fijn. Verder hebben we ook een huiskat en drie wilde paarden en bavianen die buiten rondlopen en zijn we omringd door een prachtig berglandschap. Naast onze deur zijn ook Birds of Eden en The Elephant Sanctuary. Tis hier echt al beestjes wat de klok slaat. Doordat we werken als vrijwilligers in Monkeyland krijgen we ook de kans om veel van die parken en reservaten in de buurt tegen een goedkopere prijs of zelfs gratis te bezoeken. Mooi meegenomen denk ik dan.

WORDT VERVOLGD...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!